درمان ریشه

مراقبت های بعد از درمان ریشه

مراقبت‌های پس از درمان ریشه، مانند پرهیز از جویدن با دندان درمان‌شده، رعایت بهداشت دهان و کنترل درد و تورم، نقش مهمی در موفقیت و ماندگاری درمان دارند.
سینگل مقالات

تایید شده توسط دکتر کاظم احتشام منش

مقاله تایید شده توسط دکتر کاظم احتشام منش با بیش از 25 سال سابقه در حوزه دندانپزشکی است.

فهرست مطالب
  1. تا زمان پرشدن تاج و قرار گرفتن روکش ، ترجیحا با سمتی که درمان عصب کشی انجام شده غذا جویده نشود و هم چنین مسواک و نخ دندان با احتیاط انجام شود زیرا که دندان با مواد پانسمانی پر شده است .
  2. در صورتی که پانسمان روی دندان در فاصله بین جلسات خارج شد حتما جهت تجدید پانسمان به کلینیک مراجعه نمایید. احتمال بروز درد در محل دندان درمان شده تا دو هفته بعد درمان امری طبیعی‌ست که می توان جهت تسکین درد از داروی ضد درد پیشنهادی توسط دندانپزشک معالج استفاده کرد .
  3. ایجاد تورم در اطراف دندانی که درمان ریشه شده غیر طبیعی نیست و در صورت بروز چنین حالتی می توان با تجویز دندانپزشک آنتی بیوتیک مناسب را استفاده کرد .
  4. لطفا شرایط درمان خود را با دندان دیگران مقایسه نکنید چرا که عوامل مختلفی در به وجود آمدن شرایط دخیل هستند .
  5. از وارد آوردن فشارهای غیرضروری یا لمس کردن و فشردن دندان عصب کشی شده بپرهیزید زیرا این کار باعث طولانی شدن درد و حساسیت بعد از آن می شود .

سپهر سلامت در مسیر درمان دندان‌های شما همراه‌تان است؛

درمان ریشه

چرا مراقبت بعد از درمان ریشه مهم است؟

درمان ریشه (عصب‌کشی) تنها پایان درد نیست، بلکه آغاز دوره‌ای حساس برای مراقبت از دندانی است که ساختار داخلی آن تغییر کرده است. اگر مراقبت‌های لازم را انجام ندهید، ممکن است با درد، التهاب، یا حتی شکست درمان مواجه شوید. در این مقاله، تمام اقدامات لازم بعد از درمان ریشه را مرحله‌به‌مرحله با شما در میان می‌گذاریم تا از دندان درمان‌شده‌تان به بهترین شکل محافظت کنید.

لبخندی زیبا و دهانی سالم ، تنها یک کلیک فاصله دارد !

همین حالا فرم مشاوره را پرکنید.

Hidden
نام و نام خانوادگی

اقدامات ضروری بعد از درمان ریشه

در جدول زیر، مهم‌ترین نکاتی که باید پس از عصب‌کشی رعایت کنید، به‌صورت خلاصه آمده است:

مورد مراقبتی توضیح
جویدن غذا تا قبل از پرشدن نهایی و گذاشتن روکش، از جویدن با دندان درمان‌شده خودداری کنید.
بهداشت دهان مسواک و نخ دندان را با احتیاط و دور از فشار زیاد در ناحیه درمان استفاده کنید.
افتادن پانسمان در صورت خارج شدن پانسمان موقت بین جلسات، سریعاً به کلینیک مراجعه کنید.
احساس درد پس از درمان درد خفیف تا دو هفته طبیعی‌ است؛ از مسکن تجویز‌شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.
تورم ناحیه درمان تورم خفیف غیرطبیعی نیست و با آنتی‌بیوتیک قابل کنترل است. به پزشک مراجعه کنید.
مقایسه با تجربه دیگران شرایط هر بیمار منحصربه‌فرد است؛ درمان خود را با دیگران مقایسه نکنید.
پرهیز از فشار و لمس زیاد فشار یا فشردن دندان باعث تحریک بیشتر عصب و طولانی شدن درد می‌شود.

نکاتی که روند بهبود را سرعت می‌بخشند

  • حتماً درمان روکش نهایی را به‌موقع انجام دهید. دندان عصب‌کشی‌شده بسیار آسیب‌پذیر است و بدون روکش ممکن است بشکند.
  • در صورت وجود درد شدید، تب یا تورم گسترده، سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنید.
  • از جویدن غذاهای سفت، چسبنده یا داغ در ناحیه درمان‌شده پرهیز کنید.
  • با آب نمک ولرم دهان را روزانه شستشو دهید تا لثه اطراف ناحیه درمان تمیز بماند.
  • پرهیز از مصرف دخانیات به بهبود بهتر کمک می‌کند.

سپهر سلامت؛ همراه شما در مسیر درمان

کلینیک دندانپزشکی سپهر سلامت با بهره‌گیری از متخصصین مجرب درمان ریشه و تجهیزات پیشرفته، نه‌تنها در حین درمان، بلکه پس از آن نیز همراه شماست. اگر سوال یا نگرانی درباره روند بهبود دندان درمان‌شده‌تان دارید، مشاوران ما آماده پاسخگویی هستند.

سؤالات متداول

آیا درد بعد از درمان ریشه طبیعی است؟

بله، احساس درد خفیف یا ضربانی تا دو هفته طبیعی است. با مصرف مسکن تجویز‌شده توسط پزشک کنترل می‌شود.

اگر پانسمان از روی دندان بیفتد چه کنم؟

باید در سریع‌ترین زمان ممکن برای تجدید پانسمان به دندانپزشک مراجعه کنید تا از آلودگی جلوگیری شود.

چرا نباید با دندان عصب‌کشی‌شده غذا بخورم؟

چون ساختار دندان ضعیف شده و در صورت نبود روکش نهایی ممکن است بشکند.

چه زمانی باید روکش گذاشت؟

بلافاصله بعد از پایان جلسات درمان ریشه، بهتر است برای روکش دندان اقدام شود.

اگر دندان را فشار دهم و درد بگیرد، طبیعی است؟

خیر، فشار و لمس مکرر باعث تحریک بیشتر بافت‌ها می‌شود و بهتر است از این کار خودداری کنید.

مقالات مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =